Torstai aamuna olin seuraamassa työelämätaitoja opettavan opettajan opetusta. Hän opetti tänään 6 opiskelijalle (joilla kaikilla oli avustajat) työelämätaitoja. Tämä ryhmä kokoontuu joka torstai aamupäivä taideluokkaan.
Jokainen aamu kaikkien opiskelijoiden kohdalla alkaa heidän tavoitteiden tarkistuksella, jotka avustajat katsovat opiskelijoiden omista kansioista. Tänään seurasin yhden opiskelijan aamupäivää. Alkuun hän opetteli tunnistamaan oman nimensä kirjaimet: hän kirjoitti nimensä paperille, jonka jälkeen hän kävi avustajansa kanssa kirjaimet viittoen (Makaton viittomat) läpi. Tämän jälkeen opiskelija harjoitteli lukuja 1 - 20. Mm. nämä ovat tehtäviä (tavoitteet), joita ko opiskelija tekee joka päivä, kunnes HOJKS-kokouksessa sopivat uudet tavoitteet. Numerotehtävän jälkeen oli 40 minuutin tauko.
Tauon aikana lähes opiskelijat lähtivät koulun ravintolaan syömään. Jokainen opiskelija kustantaa itse kaiken ruokansa. Moni tuo omat eväät kouluun. Tauon aikana opiskelijat syövät hedelmiä, paahtovoileipiä, keksejä, mehua, sipsejä.
Tauon jälkeen opiskelija lähti toisen opiskelijan kanssa pesemään koko koulun alueen juomavesiautomaatteja sekä lisäämään niihin mukeja. Vaikka tehtävä oli tuttu opiskelijoille ja he suoriutuivat siitä hyvin, silti he tarvitsivat tehtävän suorittamiseen mukaansa avustajan. Luokkaan päästyä avustaja kirjaa lomakkeelle kuinka opiskelija suoriutui sekä päivän tehtävistä että omista henkilökohtaisista tavoitteista (2 eri lomaketta).
Työelämätaitoja opettava opettaja toimii niin, että hän suunnittelee opiskelijoille päivän tehtävät ja kirjaa ne jokaiselle opiskelijalle omalle paperilleen (kuva 2), jotta opiskelijat ja avustajat tietävät mitä tehdä. Tämän lisäksi jokaisella opiskelijalla on omat henkilökohtaiset tavoitteet (HOJKS). Nämä tavoitteet tarkistetaan kolme kertaa vuodessa. Tavoitteet kunkin opiskelijan kohdalla käydään joka päivä läpi ja kirjataan erilliselle päivälomakkeelle kuinka opiskelija tavoitteissaan etenee. Kirjauksen / havainnoinnin ko päivälomakkeeseen tekee avustaja.
Ryhmä oli taidoiltaan tosi epätasainen, mutta koska kaikilla tässä ryhmässä oli avustaja, niin ryhmä toimi hyvin. Opettajalla oli opiskelijoihin rento ja humoristinen ote ja hän kertoi, että kokee sen omalla kohdallaan toimivaksi menetelmäksi.
Päivi, Isle of Wight, Englanti
|
Tässä kuvassa on ilmeiseti koulun juomavesi automaattien puhdistus menossa. Oikeita tarpeellisia töitä koulun ympäristössä.
VastaaPoista