maanantai 16. huhtikuuta 2018

Kiipula - Räpina -18

Lähdimme reissuun klo 8 sunnuntai aamulla, ja olimme perillä klo n.17. Kokoonuimme Kiipulassa josta lähdimme autoilla Helsinkiin Länsi-terminaalin. Sieltä purjehdimme Tallink Megastaralla Tallinnaan. Tallinnasta jatkoimme reissua autoilla Räpinaan asti. Matka oli pitkä ja puuduttava mutta sen arvoinen.

Meitä oltiin vastassa koulun opiskelijoiden hotellissa jossa tulemme viettämään kaksi viikkoa. Meille pidettiin infotilaisuus tulevista dovituista tapahtumista ja kerrottiin asuinolosuhteista ja talon säännöistä.
Me saimme avaimet asunnoille ja sitten veimme tavarat asuntoihin. Illemmalla Käytiin vielä läheisessä kyläkaupassa.
Maanantai 16.4
 Aamusta kokoonnuimme opiskelija-talon aulaan ja menimme kouluun aamupalalle. Aamupalalla meille tarjottiin tavallista puuroa, muroja yms. Aamupalan jälkeen meille esiteltiin eri alueita koulussa ja koulun ympärillä. Kävimme muutamissa luokissa, liikuntasalissa, juhlasalissa ja ulkona kävimme viherhuoneilla ja koulun vieressä olevilla alueilla missä kasvatettiin pensaita, puita yms. Esittely-kierroksen jälkeen oli lounas ja siellä syötiin kanaa, perunoita jne. Lounaan jälkeen laitoimme työvaatteet päälle ja menimme töihin.

Töissä me ensin kasteltiin multa, koska se oli kuivunut aika pajon ja sitä ennen laitettiin kertakäyttöhanskat käteen. Sen jälkeen saatiin ruukut mihin laitettiin n.3cm multaa ja aloimme laittamaan erilaisia syötäviä kasveja ruukkuihin.
Kasveja mitä laitettiin olivat mm.orvokit,ruohosipulit,persilja, kehäkukka, melissa ja oregano.

seuraavaksi laitoimme kennoihin multaa ja aloimme laittamaan punakaalin pieniä siemeniä niihin terväväpäisellä tikulla. Toivo Niiberg joka ohjasi meitä työssämme totesi lopuksi olevan hyvin hämästynyt ja tyytyiväinen työskentelyymme. Saimme kaikki valmiiksi etuajassa. Iltapäivällä osa lähti kävelemään lenkin ja käymään kaupassa Räpinassa. Osa meni ravintolaan syömään autolla.
Hyvä päivä, kuten varmasti huominenkin!