tiistai 8. toukokuuta 2018

Mirjan matkassa 8.5. 2018

Eilen maanantaina täällä vietettiin siis Bank Day:tä. Se on  kevään juhla kuten meillä vappu, mutta se ei ole varsinainen karnevaali. Sitä juhlitaankesän alkamisen kunniaksi, vaikka varsinainen virallinen kesä alkaakin vasta kesäkuussa. Täällä kesän merkit -yllätys- tulevat jo huhtikuulla. Päivä oli kuten mikä tahansa sunnuntai Suomessa, Osa kaupoista oli avoinna, mutta osalla tietysti oli vapaata. Ihmiset viettivät sitä puutarhoitaan hoitaen, grillaten ja retkeillen.
Minä vietin päivän tutustumalla palaseen Englannin historiaa ja nauttimalla mukavista maastoista. Vierailin Carisbrooken linnassa, joka on melko lähellä  Newportia. Linna on peräisin n. 800-luvulta ja sen historiaan kuuluu luonnollisesti erilaiset Englannin kuningashuoneen vaiheet.


"Pakollinen" maanantain aamulenkki suoritettu. Kelikin suosi jälleen.
Linnan  massiiviset portit.
  
Matkalla Carisbrooken linnalle. Oikaisin metsäpolun kautta.





Linnan muureilta korkeimmalta kohtaa. Pystyin juuri ja juuri nappaamaan tämän kuvan "tukevasti muuriin nojaten". Näkymät olivat yli Carisbrooken huikeat, mutta en kykenyt olemaan näin korkealla kauan.

Näköala linnan kappelista perältä


Tänään tiistaina aamupäivällä ohjelmani sisälsi ttustumista multisensorisen huoneen käyttöön opetuksessa. Hilary ohjasi opiskelijoita (kaikkein vaikeimmin vammaisest). Teimme erilaisia kehotietoisuusharjoituksia, orientoiduimme päivän aikatauluun ja lopuksi teimme rentoutusharjoituksia.
Tässä lattiaan heijastettu kuva, jossa kalat uivat lammessa ja piiloutuvat ruohikkoon.

Tässä "sensory room:ssa" käytetään paljon visuaalisuutta ja äänielementtejä. Huonetta valaistiin tilanteen tunnelman mukaan eri värivaloilla. Lattiaan ja seinille heijastettiin erilaisia interaktiivisia kuvia. Opettaja hyödyntää paljon iPadia. Se, mitä itse kaipasin tässä aamupäivässä oli kosketus ja henkilön oma liike. Varsinkin, kun kyse oli opiskelijan rentoutusharjoituksista. Opettaja havainnoi opiskelijoita  visuaalisen ja äärimaailman tuottamien reaktioiden kautta. Opiskelijakohtaisesti heidän päiväohjelmaansa kirjattiin edistyminen. Opiskelijan ohjaaminen on erilaista kuin Suomessa. He eivät käytä kielteisiä kommentteja vaan ohjaavat opiskelijaa toivottuun suuntaan niin kauan, että hän toimii toivotulla tavalla. Tukiviittomat ja kuvat olivat keino kommunikoida tässä ryhmässä selkeäkielisyyden lisäksi.



Seinälle heijastettu visuaalisesti selkeä kuva. Huomioi, tykkien määrä katossa..
Lattiaan heijastettu kuva, jossa kalat uivat vedessä. Tässä kuvassa lisäksi kumiankkoja ja rantapallo sekä vene. Vedessä "kelluvat " esineet liikkuivat, kun kalat uivat ohi.

Kuulin Iltapäivällä myöhemmin, että he käyttävät myös Sherborne-menetelmää osalla opiskelijoista. Tämä on tuttu ohjausmuoto aikaisemmasta työstäni. Täällä on audiovisuaaliset menetelmät suosittuja opetuksessa.

Iltapäivällä sain seurata Simonin Basic skills -tuntia. Hänellä oli hyvä selkeä ote opiskelijoihin. Tunti oli selkeästi suunniteltu. Sain kuvata hieman kännykkää pienemmällä kameralla opiskelijoiden työskentelyä ( dokumentoin opettajalle tehtävät). En olekaan käyttänyt ko. kameraa, jonka nimeä en enää muista.  Sen saa  kätevästi suoraan kytkettyä tietokoneeseen ilman piuhoja. Mahtoihan  tulla hauska videopätkä!! Aivan viimeisellä tunnilla meidän Tampereen opiskelijat tulivat mukaan luokkaan ja tekivät opiskelijoille erilaisia kysymyksiä harrastuksista, tulevaisuuden suunnitelmista ynnä muusta - keskustellen tietysti englanniksi.

Niin, ja huom! TÄÄLLÄ ON EDELLEEN HYVIN LÄMMINTÄ JA AURINKOISTA :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti